Hva gjør jeg hvis mobilen er frastjålet eller mistet?

1. Sperr SIM kortet

Hvis du er uheldig og blir frastjålet eller mister mobilen er det viktig at du får sperret abonnement så fort som mulig. Du er selv ansvarlig for bruken inntil abonnementet er sperret.

Du sperrer abonnementet på Mine Sider under SIM-kort fanen, eller ved å kontakt kundeservice her

2. Sett over samtaler til en annen telefon

Kontakt oss på kundeservice hvis du ønsker at samtalene dine settes over til en annen telefon i mellomtiden.

3. Anmeld tyveriet

Er telefonen stjålet må du anmelde tyveriet til politiet før du kan melde inn en forsikringssak. Dette kan du selv gjøre på nett.

Politiet kan også få den stjålne mobilen sperret i EIR, et internasjonalt register som sørger for at mobiltelefoner ikke kan brukes eller selges videre.

Er du under 18 år bør du møte opp på en politistasjon sammen med en foresatt. Du kan også få en foresatt til å anmelde tyveriet på nett for deg.

4. Slett innhold på mobilen

Har du sensitivt innhold på mobiltelefonen din, enten det er bilder eller jobbdokumenter, kan det være greit at dette slettes umiddelbart hvis mobilen er stjålet. Har du aktivert Automatisk sletting av data på mobilen din, slettes dataene automatisk hvis tyven har tastet inn feil kode nok ganger (f.eks 10 ganger).

På iPhone aktiverer du denne under Innstillinger, og inne på Touch ID og kode. En annen mulighet er hvis du har aktivert Fjernsletting på mobiltelefonen din. Da kan du fjernslette alt av innhold ved et par enkle tastetrykk ved et eventuelt tyveri. Se hvordan du aktiverer dette lenger ned på siden.

5. Melde inn forsikringssak

Hvis du har mobilforsikring så husk å melde inn dette til ditt forsikringsselskap. Noen ganger så dekkes tap av mobil på din reiseforsikring. Vi kommer med vår egen mobilforsikring i løpet av 2020.

Var denne artikkelen nyttig?
0 av 0 syntes dette var nyttig